Like & Follow

Ahad, 3 Mac 2013

Orang Tausug Sendiri Tak Mengaku Kiram III itu Sultan mereka.


Disaat sabah diserang penceroboh sulu ini, rakyat Malaysia terus memandang enteng terhadap semua bangsa sulu. Sebahagian menuduh mereka menjadi musuh dalam selimut di Sabah yakni wilayah Malaysia. Tetapi bukan semua orang sulu dari Tausug ini mengakui dan mengiktiraf Sultan Jamalul Kiram III ini adalah Sultan Sulu.

Saya dapat info ini dari blog Kesultanan Sulu. Anda boleh melayarinya di sini http://tausug-global.blogspot.com/http://tausug-global.blogspot.com/  . Kiram yang mendakwa dirinya Sultan Sulu masih lagi memegang status sebagai warga Filipina. Jika sabah dipulangkan kepada Kiram, maka sabah menjadi hak Filipina.

Separuh bangsa Sulu Tausug amat tidak menyukai Kiram kerana Kiram dilihat sebagai barua kerajaan Kristian Filipina. Seringkali dilihat kiram dan penyokongnya masih membawa bendera Filipina. Jika dia Sultan sulu dan mempunyai kedaulatan dan wilayahnya sendiri, mengapa masih memegang status warganegara Filipina? kenapa masih membawa bendera negara Nasrani Filipina ? .

Muncul seorang pemimpin masyarakat tausug yang amat mencintai kedamaian. Beliau sendiri amat menentang pergerakan senjata yang dibawa Kiram. Namanya adalah Sultan Bantillan II . Beliau dilantik menjadi sultan sulu oleh rakyatnya, bukan melantik diri sendiri sebagai sultan seperti yang dilakukan Kiram!!

Anda boleh baca sambungan nya disini  http://tausug-global.blogspot.com/


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tolong komen ya

Blogpingsite.com HyperSmash.com Blog Ping Site Free Auto Malaysia Backlinks www.hgpromo.org
Blogged.my

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

Ping your blog, website, or RSS feed for Free